BÜKKI MAGAZIN
  • FŐOLDAL
  • Magazin
  • A BÜKK
    • BÜKKI TÚRÁK
    • ESEMÉNYEK
  • BÜKKVIDÉK
    • PROGRAMOK
    • TURIZMUS
      • VENDÉGLÁTÁS
      • SZÁLLÁSHELYEK
    • BÜKKI TERMÉKEK
    • TELEPÜLÉSEK
    • Infók
  • KAPCSOLAT
BÜKKI MAGAZIN
  • FŐOLDAL
  • Magazin
  • A BÜKK
    • BÜKKI TÚRÁK
    • ESEMÉNYEK
  • BÜKKVIDÉK
    • PROGRAMOK
    • TURIZMUS
      • VENDÉGLÁTÁS
      • SZÁLLÁSHELYEK
    • BÜKKI TERMÉKEK
    • TELEPÜLÉSEK
    • Infók
  • KAPCSOLAT
A Bükk kincseiBükki túrák

A bükki turizmus története

tőle bkadmin 2024.01.10.
2024.01.10.

A XIX. század elejétől 1890-ig.

 

   Eddig az időpontig nagyrészt csak a vadászok, erdészek, bujdosók járták a Bükköt. Itt bujdosott – Tardonán – az 1848-as forradalom és szabadságharc után Jókai Mór is, aki előszeretettel látogatta meg a Kis-fennsík legmagasabb pontját, Örvény-követ. Ma ezen a sziklán látható az emlékműve is. Sok regényében megemlíti a Bükköt, és áhítattal ír erről a gyönyörű tájról. Az egyik legmegkapóbb leírása a Tengerszemű hölgy című művében olvasható.       Itt térjünk el egy pillanatra történetünk főcsapásától, egy ma is aktuális dologról is ír Jókai a fent említett művében. Ezek pedig a farkas falkák. Megemlíti, amikor télen ment fel az Örvény-kőre, összefutott vadászokkal, akik megkérdezték tőle, hogy nem fél a farkasoktól? Ezek szerint 1848-49 fordulóján még farkas falkák járták a Bükköt. Ezt erősíti meg Ifj. Truskovszky Gyula is a Bükkvidéki kalauzában 1898-ban. De ő már leírja azt is, hogy olyannyira elszaporodtak a Bükkben a farkasok, hogy az 1850-es évek elején a szó szoros értelmében teljesen kiirtották őket még az évtized közepe előtt. Ennyit a farkasokról…        Az évszázad közepére annyira megerősödött a kohászat Miskolcon, hogy Hámorból leköltöztek a vaskohók Újdiósgyőrbe, és létrehozták a perecesi bányatelepet is, hogy az új kohók még nagyobb mennyiségben tudják előállítani a jó minőségű vasat. Erre azért volt szükség, mert a faszén tüzelésű hámori kemencék csak kis mennyiséget tudtak előállítani és drágán, de Fazola Henrik vizsgálatai alapján jó minőségű – igaz magas kéntartalmú – barnaszenet talált a perecesi völgyben. ( Nem volt nehéz dolga, hiszen a perecesi völgyben gazdálkodók már évtizedek óta fejtették a barnaszén kibúvásokat. ) Mivel a hegy túloldalán – Adriántelepen ( Baross-akna ) – még jobb szenet találtak, így már 1868-ban kiadta utasításban a miniszter az Adriántelep – Pereces – Vasgyár közötti kétvágányos vasútvonal megépítését. Ezt azért is említem meg, mert ehhez a vonalhoz tartozott a Graenzenstein-alagút, ami röpke két év alatt épült meg a hegy alatt 2.5 km hosszban! ( Abban az időben a világ 3. leghosszabb vasúti alagútja volt, és az egyik legmodernebb! ) Ettől az időponttól kezdve kezdtek a bányavasutak elterjedni a Bükk keleti és északi felén.  

 

A Graenzenstein-alagút az XX. század elején.

      Tehát a XIX. század második felében az ózdi és újdiósgyőri vasgyárak ellátásához szükséges energia, a barnaszén kitermelése dominált a vidéken. Sorra nyíltak a bányák, épültek a bányavasutak, hogy a szén a leggyorsabban és a legmegbízhatóbban a kohókhoz jussanak. Semmilyen akadályt nem ismertek, hogy a cél megvalósuljon…    Ezekben az időkben Miskolcz, Újdiósgyőr, Diósgyőr, Lillafüred, Hámor és Pereces még teljesen különálló települések voltak, és földút választotta el őket…  

 

1890-től az I. világháborúig.

 

     A bükki turizmus története 1890-ig nyúlik vissza. Az egyre növekvő érdeklődés nyomására, mely annak volt köszönhető, hogy a Magyarország más tájain élők egyre nagyobb érdeklődéssel fordultak a XIX. század második felétől a Magyarországon található középhegységek felé, 1891 közepén megalakult a MKE – Magyar Kárpát Egyesület – berkein belül az Egri Bükk Osztály, ezt nemsokára követte – 1892 év elején – a Miskolci Athlétikai Kör Turista Osztálya azon felbuzdulva, hogy megnyitották a lillafüredi kincstári nyaralótelepet. 1894-ben ez az osztály kivált az atlétikai körből és Borsodi Bükk Egylet néven folytatta a tevékenységét.      A két bükki szakosztály kapcsolata mindig kitűnő volt, ráadásul olyannyira gyümölcsöző is, hogy az 1900-ban tartott MKE taggyűlését – az aktív tevékenység elismeréséért – Miskolcon tartották. A két szakosztály folyamatosan rengeteg programot tartott a Bükkben, kiépítette az első turistautakat és fenntartották azokat, menedékházakat létesítettek, tájékoztató füzeteket adtak ki. Nem volt könnyű dolguk, hiszen a területet birtokló családokat – ha nem kincstári volt a terület – nagyon nehéz volt meggyőzni, hogy engedélyezzék a területükön az átjárást és a jelzések felfestését. Nagy nehezen sokan kötélnek álltak, ellenben a szilvásváradi őrgróf Pallavicini hajthatatlan marad, így elzárt terület volt például a Szalajka-völgy és a Nagy-fennsík tetemes része. Így jött létre az évszázad végén az első teljes Bükköt átszelő turistajelzés a P jelzés, ami Eger – Nagy-Eged – Várhegy – Török-út – Hór-völgy – Hollóstető – Lillafüred között haladt. A Bükk utáni érdeklődés folyamatos növekedése miatt a Borsodi Bükk Egylet megbízta Ifj. Truskovszky Gyulát, egy összefüggő, Bükköt leíró turistakalauz elkészítésével, amit Miskolc városa is anyagilag támogatott. Ez nagyon hamar, 1898-ban meg is jelent ‘Bükkvidéki kalauz’ címen. Ez volt a Bükk első turistakalauza. A könyv csak szöveget tartalmazott reklámokkal, ellenben tartalmazott egy borítékot is 15 képpel a Bükkről és egy térképet. Nagyon igényes munka, a mai napig nagy élvezettel lehet elolvasni a benne leírtakat a XIX. század végi településeiről. A szerzőnek nem volt könnyű dolga, hiszen az úttörő munka sohasem egyszerű, arról nem is beszélve, hogy ebben az időben még nem léteztek részletes bükki térképek, ő is a német katonai térképekből dolgozott, amelyek eléggé hiányosak és helyneveket illetően pontatlanok voltak. ( Azért ez egy kicsit meglepő. )    

 

Az első turistakalauz ( 1898 ) és az első térkép ( kb. 1930 ) a Bükkről

      1910-ben megalakult a Királyi Magyar Automobil Club egri és miskolci kirendeltsége is, így az autós turizmus is fellendült a Bükkben.      Fejet hajtva a nagy elődök előtt meg kell említenem azok nevét, akik megalapozták a bükki turizmust, és azokat a legelső dolgokat, amiket létrehoztak. Lillafüred üdülőtelepet 1892-ben hozták létre gróf Bethlen András, akkori földművelési miniszter kezdeményezésére. Még ebben az évben elkészült a legelső turistaút is – a Bethlen út -, amely a diósgyőri fürdőtől Lillafüredig vezetett. ( Lillafüred nevének az eredetéhez két verzió áll a rendelkezésünkre, mindkettő gróf Bethlen Andráshoz fűződik. Az első, hogy egyik vadászkollégájának a lánytestvére után kapta a fürdő a nevét, a másik szerint pedig feleségéről, báró Vay Lilláról nevezte el. ) Az út létrejöttének a 120 évfordulóján – 2012-ben – az utat újra létrehozták és megkapta a Bethlen út nevet, tisztelegve a gróf előtt. ( A Miskolci Helyiipari Természetbarát Egyesület gondozásában. ) Megjegyzendő, hogy az új útnak nincs köze – sajnos – az eredeti útvonalhoz, hiszen az 1920-as években kiépített LÁEV vonalon, valamint a mostani műúton haladt eredetileg – mivel eddig az első térkép még meg sem jelent a Bükkről, így sajnos nyomtatott formában az eredeti út nyomvonala ebben a formában nincs meg -, ez pedig mostanában nem lenne ideális környék a gyalogos turisták számára.  

 

Az új Bethlen-út útvonala.

 

       1893-ban már elkészült a második út is, ami Hámort kötötte össze Szentlélekkel és az Örvény-kővel. 1913-ban – halála után – nevezték el ezt az utat Kühne Adolfról. Az első menedékház 1898-ban – a kolostorrom mellett – Szentléleken létesült. Építettek kilátókat, forrásokat, pihenőhelyeket. Található elnevezett út Kühne Andorról, Czékus Miklósról is. A Garadna feletti hegyoldalban található a Helyiipari-forrás, ami mellett a tisztelgő utódok létrehozták a Turista Pantheont, ahol egy-egy emléket állítottak a Bükk nagyjainak ( jelenleg Pisztráng tanösvény ). Meg kell említeni, hogy a Helyiipari-forrást és a Turista Pantheont szintén a Miskolci Helyiipari Természetbarát egyesület gondozza.       A fellendülés teljesen az I.világháborúig tartott. 1914-től drasztikusan csökkent a turisták száma, majd teljesen le is állt az idegenforgalom. Ez a visszafejlődés olyan szintet ért el, hogy 1918. október 1. hatállyal a miskolci Magyar Királyi Katonai Parancsnokság átjárási tilalmat rendelt el a Bükkben, így a turistautakra is…  

 

A két világháború közötti időszak.

 

      A háború elvesztése, az őszirózsás forradalom és Trianon által okozott sokkot nagyon nehezen dolgozta fel a társadalom, így 1923-ig várni kellett, mire a turizmus újra lassacskán megindult. Ne felejtsük el azt is, hogy a trianoni diktátum miatt Magyarország elvesztette fő fa forrásait is, így felértékelődtek a megmaradt középhegységek. Gomba módra szaporodni kezdtek az erdészeti vasutak a Bükkben, ahonnan a jó minőségű fát szállították a célállomásokra. Ekkor épült ki a LÁEV a SZÁEV és a FÁEV is jóval nagyobb vasúthálózattal, mint ami megmaradt belőlük. Szinte érhálózatként fonták be a Bükk ‘testét’. A LÁEV – ekkor még Szinva-völgyi Erdei Vasutak – nagyon hamar különleges helyzetbe került, hiszen a lillafüredi Palotaszálló megépítésétől kezdve folyamatos személyforgalom is zajlott a vonalon Miskolc, Szt. Anna templom ( Belváros ) és Lillafüred között.  

 

Személyvonat a LÁEV vonalán az 1930-as években.

      A szakosztályok először a helyreállításokat végezték el, és csak ezután kezdtek újabb fejlesztésekbe. Az Egri Bükk Osztály 1925-ben átadta a Várkúti menedékházat, majd 1929-be a Telekessy István menedékházat. A Miskolci Bükk Osztály 1929-ben átadta az Avasi menedékházat, majd 1934-ben újra megnyitotta a felújított Szentléleki menedékházat is. 1937-ben menedékházat létesítettek Bükkszentkereszten.  

 

Az 1920-as években megjelent turistakalauzok.

      Az egyre nehezedő körülmények között a turistaút hálózat fejlesztése is új lendületet vett. A birtokosok egyre elzárkózóbb hozzáállása nem segített a dolgon. Egyre több jelzés esetén jelentek meg a 20-as évek végén a ‘Tilos ebatta!’ táblák. 1929-ben a káoszos – arab szám, római szám, színjelzés – turistajelzések egységesítését határozták el, a ma is ismert formában. Ennek a jelzés átalakításnak 1932-ben lett vége a Bükkben. A nehézségek ellenére 1931-ben megjelent az első, ún. ‘angyalkás’ Bükk turistatérkép, majd 1932-ben a ‘Részletes magyar Utikalauzok’ sorozatban a XI. kötet, a “Bükk” könyve. ( Ha valakinek megvan és eladná, szívesen megvenném elfogadható áron! ) Már 1925-ben is megjelent egy “A Bükk” könyv – ezt is keresem -, és 1931-ben egy “A Bükk-hegység síkalauza” könyv is, de ehhez a legendás könyvhöz nem mérhetőek. A térképet vizsgálva az érdeklődőnek feltűnhet a v és az e betű. A “v” a veres rövidítése, az “e” az engedély köteles utakat jelöli. Sajnos sok az e a térképen. Ennek ellenére már kialakult és felfestésre is került az 1930-ban megszavazott magyarországi hosszútávú turistaút jelzése, az Országos Kék-túra. Mivel akadályokba és engedélyekhez nem köthető módon kellett elkészíteni, így a nagy fennsíkot kikerülve a “Köveken” vezetett végig. Az 1931-ben megjelent térképen már ez az útvonal szerepel. Nagy része megegyezik a mai útvonallal. Ez volt Európa első hosszútávú útvonala, mely később teljes szakaszával csatlakozott a Spanyolországból Görögországba vezető E4-es útvonalhoz. ( Igaz, hogy az eredeti tervek alapján csak a Bükktől a Bakonyig húzódott volna, ellenben a tervek között szerepelt a Sátoraljaújhely és Írott-kő szakasz is. Sajnos a rendszerváltást meg kellett várni ahhoz, hogy az Írott-kőre felérjen a jelzés, így elmondható, hogy a teljes felfestés ideje 1930-tól 1990-ig tartott… )  

 

Az 1930-as években megjelent turistakalauzok, jobb oldalt a híres 1932-es.

      Két nagyon fontos fejlesztést kell még említeni. Az első, hogy Lillafüreden 1925 és 1929 között megépült a Palota-szálló a Hámori-tó partján – régi nevén Taj ( mármint a tó ) -, ami a magyar elit törzshelye lett a Bükkben 1945-ig. A LÁEV Lillafüred kiszolgálására modern, kék motorvonatokat szerzett be, amivel az utasokat a szállóhoz szállíthatták, így a személyforgalom is beindult a garadnai vonalon. ( A motorvonatok a mai napig megvannak, felújítva szolgálják ki az utasokat a budapesti Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton. ) Ennek hatására rengeteg magánvilla és kiszolgáló épület jött létre a településen. Sí- és szánkópálya épült, a Hámori tavat ellepték a csónakok. Ezután beszélhetünk Lillafüred jelenlegi arculatáról, amit ma is láthatunk.

 

A Palotaszálló az 1930-as években.

     A másik nagy fejlesztés a két bükki turistaegyesület közreműködésével jött létre. Elhatározták, hogy Eger és Miskolc között félúton, egy menedékház megépítése indokolt. Így, az összefogás eredményeként 1931-ben átadták a bánkúti menedékházat. ( Akkor még nem tudhatták, hogy a bejárata előtt lesz Miskolc határa. ) Pünkösd napján avatták fel. Hányatott sorsa ellenére mostanra felújították, hozzáépítettek és a Fehér Sas Panzió üzemel benne.  

 

A bánkúti turistaház az 1930-as években.

      1935-től egy kicsit enyhül a terület birtokosainak a szigora, így könnyebben bejárhatóakká váltak a Bükk területén.a turistautak. Igaz, a Bálványon – Bánkút mellett – már állt egy fából épült kilátó, de a megközelítését a szilvásváradi őrgróf nem engedélyezte, magánhasználatra építtette.     1943-ban még megjelenik egy Bükköt leíró könyv, “Az utas könyve”. Ezután a II. világháború újra mélypontra veti az idegenforgalmat és a turizmust…  

 

A II. világháború után 1989-ig.

 

      Az újabb vesztes háború, és a rendszer átalakítása után a turizmus nehezen, igazán csak 1947-ben indul meg. Az új rendszer vezetése sem erőlködött, hogy az idegenforgalom újra talpra álljon. A kifosztott és államosított épületek helyreállítása után a nép ellepi az eddig számukra elérhetetlen épületeket. Ez alól csak pár épület kivétel, ahova kizárólag csak szovjet katonák elszállásolását engedélyezik, ilyen például a lillafüredi Palota-szálló, amely később, 1953-ra “a dolgozók üdülőpalotájává” válik. Buszos és vonatos túrákat szervez az IBUSZ is a Bükk hegység különböző tájaira.      1951-re az államosítás hatására felszabadul Szilvásvárad és környéke, valamint a Nagy-fennsík központi magja. Átalakítják a turistajelzés hálózatot, s tulajdonképpen a ma is ismert útvonalak is ekkor alakulnak ki. Ebben az időben nyeri el nagyrészt a végleges formáját az Országos Kék-túra is. Az 1954-ben kiadott “Bükk portyavezető” könyv, és az 1956-ban – az előző könyvből írt – “Bükk útikalauz” szinte a mai napig használható, hiszen az útvonalak nem változtak, esetleg csak a színjelzések.  

 

Erdey Gyula könyvei az 1950-es évekből.

      Ebben az időben indul el a Sajó-völgye nehézipari központtá fejlesztése, amely egyik mérföldköve, egy új központ kialakulása Kazincbarcika. Az Ózd – Kazincbarcika – Sajóbábony – Miskolc tengely nehézipara határozza meg a környék fejlődését. ( 1945-ben alakul ki Nagy-Miskolc is, amely település magába forrasztotta Diósgyőrt, és rengeteg kisebb települést is, így jött létre Magyarország második legnagyobb városa. ) Új mészkő- és szénbányák nyílnak Felsőtárkányban és Bélapátfalván és a Bükk észak-keleti részén.     A turisták számára felszabaduló helyek helyett az új rendszer más területeket zárt le. Így kerül tilalom alá a Kisgyőr – Hór-völgye – Bükkszentkereszt – Kisgyőr terület. Egyetlen út vezetett erre a vidékre, a régi KH jelzés a Kőlyuk-Galyára, amit csak vasárnaponként lehetett megközelíteni…  

 

A Lófő-tisztási őrház és sorompó 1987-ben.

      Az ötvenes évek közepén jelenik meg az első méretarány nélküli, ennek ellenére nagyon-nagy népszerűségnek örvendő ún. “11 Ft-os Bükk térkép”, ami a hetvenes évek végéig egyeduralkodóvá válik a Bükköt járók között.  

 

A ‘híres’ 11 Ft-os térkép és a ‘hírhedt’ 1980-as években megjelenő térkép.

      Az 1956-os események alatt szinte megszűnik a turizmus, és egészen 1957. március 1.-ig kell arra várni, hogy az idegenforgalom újra meginduljon. A fellendülés után 1962-ben, majd 1970-ben újabb ‘Bükk útikalauz’ jelenik meg. 1967 és 1970 között létrejön a Lázbérci-víztároló, mely Kazincbarcika és vegyipara számára a nélkülözhetetlen vizet tárolja. ( Így Uppony és Bánhorváti, valamint Uppony és Dédestapolcsány között megszűnik a közvetlen összeköttetés. ) Ebben az időszakban alakulnak ki a Kazincbarcika környéki bükkháti turistautak is. 1967-ben hozzák létre a Kohász Kék-túra jelzést a Miskolc – Ózd – Salgótarján útvonalon, ami újabb problémát okoz a Bükk turistajelzés-hálózatában, mert egyes szakaszokon fonódik az Országos Kék-túrával és a Bükki Kék-túrával. Kezdetben ez nem volt vészes, hiszen a ún. Kohász utat kis fémtáblákra festett kék sáv jelezte, a gond akkor kezdődött, amikor a fémtáblákat elhagyták.  

 

Az 1962-ben és az 1970-ben megjelent bükki turistakalauz.

      Az 1970-es évek igazi csapás volt a kisvasutak számára. A faszállítás közútra terelésével, és a kohók gázra való átállításával teljesen megszűnt a Bükk kisvasúti hálózata, csak annyi maradt szinte belőlük, mint amit ma is ismerünk. Ekkor zárt be a Baross-akna, megpecsételve az éppen 100 éves Graenzenstein-alagút sorsát is. Megszűnt a kisvasúti kapcsolat Pereces és a Vasgyár között is. ( A Nagy-Miskolc kialakulásával az 50-es években, hogy a helyi járatú autóbuszok elérjék Perecest, kiépítették a műutat. Ez is közrejátszott a kisvasút végéhez. ) A hegylábaknál még üzemelt jó pár bányavasút – például Kazincbarcikán -, de ezek sem kerülhették el a későbbiekben a sorsukat.  

A kazincbarcikai bányavasút, amelyik soha nem szerepelt a térképen, pedig utasokat is szállított Tardonáig…

     Nagy változást hozott az 1977-es év a Bükk történetében. Január 1-ével megalakult – hazánkban harmadikként -, a Bükki Nemzeti Park. Nagyon gyorsan munkához is fogtak a természetvédelem jegyében. Először is fokozatosan kizárták a Bükk területéről a gépjárműveket. Másodsorban kijelölték a szigorúan védett természeti értékeket is, ahonnan a turistajelzéseket először elterelték, majd a 80-as évek elejére teljesen megszüntették. Ekkora a jelzések racionalizálása révén 112 jelzésből 76 maradt. ( Ekkor esett áldozatul a bükki turizmus “ősidők” óta létező Bánkút – Ablakos-kő-völgy – Nagyvisnyó Z jelzése is. Ennek “csonka” maradvány – a szintén nagyon régi -, Bánkút – Nagyvisnyó Z+ jelzés Z jelzés nélkül. ) A Nemzeti Park megalakulásának tiszteletére kiadtak 1977-ben egy új, nagyon jó “Bükk turistakalauzt”, majd a 80-as évektől egy új, méretarányos – 1:60000 – Bükk turistatérképet, és 1983-ban a Bükki Nemzeti Park könyvet. A térkép egyébként csapnivalóra sikerült, nagyon sok helyen elnagyolva tartalmazta a tájat, ráadásul rengeteg terület nem is került rá. A 90-es évekig kellett ezt a térképet a turistáknak elviselniük.  Ezekben az időkben a turistaházakat nem igazán viselték a lelkükön a politikusok, így tulajdonképpen csak elvegetáltak, például a bánkúti 1987-ben be is zárt.  

 

Az 1977-ben megjelent turistakalauz és az 1983-ban megjelent Bükki Nemzeti Park könyv.

      Az 1980-as években a még megmaradt bányavasút hálózatot is felszámolták, a bányák nagy részét bezárták. A rendszerváltást megelőző évekre a nehézipar válságba került…  

 

A bánkúti turistaház 1986-ban.

 

1989-től napjainkig.

 

     A rendszerváltás sem hozott a Bükk vidékére nagy fellendülést, sőt súlyos recesszióba zuhant a környék. A 2000-es évek elejére bezárták az utolsó nagy mészkőbányát ( 2002 – Bélapátfalva ), mélyművelésű szénbányát ( 2004 – Lyukó-bánya ), tulajdonképpen leállt Ózdon és Miskolcon a vasgyártás, Sajóbábonyban pedig szétesett a vegyipar. Egyedül a kazincbarcikai BVK – jogutódja a BorsodChem – vészelte át ezeket a nehéz időket. A szénbányák leállásával megszűnt a Kazincbarcika-Berente-i Szénosztályozómű is, főleg annak köszönhetően, hogy a rudabányai vonalon is megszűnt a szén kitermelése. Ebben az időben bezárt a rudabányai vasércbánya is. Mint látható, az ipar összeomlott a Sajó-völgyében…      A kisvasutat sem kímélte ez az időszak. 1996-1997-ben a LÁEV úgy döntött, hogy a mahócai vonalat ( 331 ) lehozza Tardonáig az idegenforgalom, valamint a vonal kihasználtsága érdekében. Ezt az ötletet nem engedélyezték a hivatalos szervek, pillangók élőhelyére hivatkozva. Sajnos a terv kútba esett, minek következtében ez a vonal mostanában csak különleges alkalmakkor lát vonatot…      A 2000-es évektől kezdve folyamatosan ellopták a síneket Taksa-lápa és Farkas-gödör között, aminek a következtében a LÁEV saját maga bontotta vissza a vonalat Mahócáig 2006-ban, kialakítva a jelenleg ismert LÁEV vonalakat.  

 

Az 1996-ban kiadott turistakalauz és a 2002-ben kiadott Bükki Nemzeti Park könyv.

      A nagy vasutat is érintette a visszafejlődés. 2009-ben “ideiglenesen” leállították a forgalmat a Kazincbarcika – Rudabánya ( 95 ), és a Putnok – Szilvásvárad ( 87 ) vonalon. Ez a második eset azért is érintheti a természetjárókat és a vasútbarátokat érzékenyen, hiszen itt volt található Magyarország egyik leghosszabb nagyvasúti alagútja, valamint ez a vonal a szépségében vetekedett a bakonyi Cuha-völgyi vasúttal.  

 

Az 1990-es években és a 2000-es években kiadott bükki turistatérképek.

      De térjünk át a turizmusra, ez legalább felemelőbb. A rendszerváltás után nem sokkal – 1991 – összeült a Cartographia vállalat térképészeti osztálya és a természetjáró szövetség és egyeztettek az új, kiadandó Bükk térképről. A természetjáró szövetség ennek hatására turistajelzés optimalizálást indított el a Bükkben, ami egy áttekinthetőbb, használhatóbb jelzésrendszer felé irányult. Ennek következtében, négy sárga jelzés összevonásával jött létre 1992-ben a Jubileumi Körtúra, ami Felsőtárkányból indul és oda is ér vissza. A nevét a nagy elődök emlékezetére, valamint a 100 éves bükki természetjárásra emlékezve jött létre, ezért kapta ezt a nevet. Ennek az időszaknak köszönhető, hogy a Z jelzések szinte “kinyírásra” kerültek a Bükkben. A megmaradtak nagy része is ‘fura’ – például a végpontok -, ellenben így lehetőséget biztosítva az újabb, kialakuló jelzések létrehozására.  Szintén új jelzések felfestésére is sor került, hiszen a kisgyőri ‘négyszög’ is felszabadult a lezárás alól. Az új térkép is jobb lett, 1:40000-es és két részre bontották, északi és déli részre. A 2000-es években szorgalmazták a Fennsíkról külön megjelenő térkép létrejöttét, ami ebben az időben meg is jelent. Erre azért volt szükség, mert a két térkép pontosan a fennsíkon “vágta ketté” a Bükköt, így mindkettőre szüksége volt a túrázónak, hogy a központi részt bejárják. A 2000 környékén újabb, precízebb térképek kerültek a boltokba. Szintén a 2000-es évektől jelent meg a spirálozott, Bükk kalauzként is funkcionáló térkép, ami nagy népszerűségre tett szert.  

 

A 2010-es években megjelent térkép és turistakalauzt is tartalmazó térkép.

      A természetjárást kiszolgáló épületek csak vegetáltak – már amelyik üzemelt – a 2000-es években a Bükkben, de az évtized közepére lassan realizálódtak a fejlesztések és újra birtokba vehették – kedvező áron, de jóval magasabb szolgáltatásokkal – a turisták. Innentől kezdve sínen vannak a dolgok. Miskolc és Eger már a 2000-es évek elejétől a turizmusra fektette a fő hangsúlyt, ami be is jött nekik. Fejlesztések tömkelege tart még most is a környéken, ami jót tesz az idegenforgalomnak.  

 

A bánkúti turistaház manapság.

      A 2010-es évektől magukra találtak a Bükk környéki települések is, és a faluturizmust kifejlesztve egyre több látnivalóra hívják fel a figyelmünket. Reméljük, hogy ezek elérik a céljaikat, és egyre több embert tudnak idecsábítani Magyarország más vidékeiről.      A 2010-es évek más változást is hoztak. Nagyon sok a betelepülő külföldi, akik érzik és tudják, hogy egy csoda közelében laknak. Így nem ritka a Bükk-fennsíkon túrázó holland pár látványa sem. Az egyik szemem sír, a másik pedig nevet : A Bükkben a turisták száma az utóbbi időben drasztikusan megemelkedett. Ennek örülök is, meg nem is. Ezek – sajnos – nagyrészt ún. “koca turisták’, akik Szentlélekig felautózva – vagy buszozva -, hatalmas lármával vannak, valamint szemetelnek. Ez nem tesz jót se a környezetnek, se a lelkivilágomnak, jó lenne, ha a szemléletük megváltozna.     Most, a 2010-es évek közepén úgy néz ki – így 20 év után -, hogy egy újabb jelzésrendszer racionalizálás indult el a Bükkben, és újabb jelzések is felfestésre kerülnek – kerültek.     Kazincbarcika még mindig nem emelkedett olyan turistaközponttá, amilyen lehetne. Hiszen sokan, mint “vegyipari városként”, vagy “panelrengetegként” emlegetik, miközben a ligetes városkép az ide vetődőket számtalanszor már elbűvölte. Arról nem is beszélve, hogy Lillafüred, Szilvásvárad, Aggtelek kb. ugyanolyan messze van innét – az egyéb látnivalókról már nem is beszélve. A megközelítésük is egyszerű.

 

A kazincbarcikai Csónakázó-tó.

  – progla – forrás: bukkhegyseg.hu

Ennyien olvasták: 305
A túrázásBükk-hegység
0 Kommet
0
FacebookPinterestTumblrRedditStumbleuponWhatsappEmail
bkadmin

előző poszt
Bükki Vándor – a Bükk-hegység vándora
következő poszt
Ráreccsentett a tél a Bükk-fennsíkon

Ez is érdekelhet még..

Megnyitotta kapuit a Szeleta Park Látogatóközpont

2024.07.13.

Túrázzunk télen? Naná!

2024.01.22.

Vonatozás a téli Bükk mesevilágába

2024.01.16.

Bükki Vándor – a Bükk-hegység vándora

2024.01.08.

Üvegmúzeum a Bükkben

2024.01.05.

A bükki ősemberek nyomában

2023.12.14.

Pogányvár az Óbükkben

2023.12.12.

A kövek mesélnek

2023.11.08.

Vadmacskák szabadon

2023.07.14.

A Bükk és a Bükk-fennsík

2023.07.07.

Szólj hozzá Te is! Mégsem válaszolok

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Keress minket a Facebookon!

Facebook

Lebújabbak

  • Brutális hidegek is jöhetnek

    2025.03.09.
  • Hímek a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai

    2025.03.07.
  • Tűzoltók a Civil Háznál

    2025.03.07.
  • Megszülettek az első vadmalacok

    2025.03.05.
  • Jelek az erdőben

    2025.03.04.

Kategóriák

  • A Bükk kincsei (38)
  • Állatvilág (17)
  • Blog (31)
  • Bükki túrák (20)
  • Bükki Vándor (1)
  • Egészség (5)
  • Előzetes (1)
  • Erdei séták (1)
  • Hírek (43)
  • Itt jártunk (16)
  • Kiemelt (13)
  • Klímaváltozás (1)
  • Közlemények (2)
  • Magazin (1)
  • Természetjáró (16)
  • Természetvédelem (17)
  • Tudástár (47)
  • Túraterápia (2)
  • Videók (2)

Archívum

Legutóbbi hozzászólások

Nincs megjeleníthető bejegyzés.

Legnépszerűbb

  • 1

    Medvetámadás Ózdon

    2025.02.05.
  • 2

    Hiába szépek a szökőkútszerű karsztforrások, ezek az erdőpusztulás jelei

    2024.07.15.
  • 3

    Jelek az erdőben

    2025.03.04.
  • 4

    Király-kút, a középkori királyok kedvenc ivóhelye

    2020.04.29.
  • 5

    Megkóstolnád az erdőt?

    2024.07.31.
  • KEZDŐLAP
  • Rólunk
  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Sütik – Cookies
  • Adatvédelmi és adatkezelési tájékoztató
  • Szerzői jogok

Legújabbak

  • Brutális hidegek is jöhetnek

    2025.03.09.
  • Hímek a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai

    2025.03.07.
  • Tűzoltók a Civil Háznál

    2025.03.07.

Belépés / Regisztráció

Elfelejtett jelszó?

Belépés itt

BÜKKI MAGAZIN

Tarts velünk, és fedezd fel a Bükk-hegység csodálatos tájait!

Facebook Twitter Instagram Pinterest Youtube Snapchat Vimeo

Galériák

Fuji-2-333 Fuji-2-334 Fuji-2-332 PYKU6pTI qiiWXw15 tQd2hqgp pTT4VO9Y LpswMUvH Pm6jL7jL

Cimkék

blog Bél-kő Bélapátfalva Bükk Bükk-fennsík Bükk-hegység Bükki Nemzeti Park bükki túrák Bükkszentkereszt Dobra-tető erdő erdőirtás Fehér-kő globális felmelegedés hideg Hámori-tó hőség Karácsony kilátó klímaváltozás kutyák Lillafüred Magas-Tátra medve olvadás Pogányvár progla Szalajka-völgy Szeleta-barlang személyes Szilvásvárad tarvágás természetkárosítás természetvédelem töbör Töröksánc Túraterápia túravezető túrázás túrázás télen Uppony vaddisznó állatvilág óbükk ősz
Live visitors
87
1684
Visitors Today
2049455
Total
Visitors

@2018 - Minden jog fenntartva. Design: Drophost.hu DROPHOST

Ez a weboldal cookie-kat használ annak biztosítására, hogy Önnek a lehető legjobb élményt nyújtsa honlapunkon. A sütikről bővebben itt olvashat. Elfogadom További információk, adatkezelési tájékoztató, felhasználási feltételek
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.