BÜKKI MAGAZIN
  • FŐOLDAL
  • Magazin
  • A BÜKK
    • BÜKKI TÚRÁK
    • ESEMÉNYEK
  • BÜKKVIDÉK
    • PROGRAMOK
    • TURIZMUS
      • VENDÉGLÁTÁS
      • SZÁLLÁSHELYEK
    • BÜKKI TERMÉKEK
    • TELEPÜLÉSEK
    • Infók
  • KAPCSOLAT
BÜKKI MAGAZIN
  • FŐOLDAL
  • Magazin
  • A BÜKK
    • BÜKKI TÚRÁK
    • ESEMÉNYEK
  • BÜKKVIDÉK
    • PROGRAMOK
    • TURIZMUS
      • VENDÉGLÁTÁS
      • SZÁLLÁSHELYEK
    • BÜKKI TERMÉKEK
    • TELEPÜLÉSEK
    • Infók
  • KAPCSOLAT
Tudástár

Szilvásváradi Állami Erdei Vasút (SZÁEV) története 2. rész

tőle bkadmin 2023.05.19.
2023.05.19.

A teherszállítás évei

 

   Az első világháború utáni évek jelentős eseménye volt, hogy a MÁV – talpfa gondjainak megoldására – Fialovits Béla felügyelő irányításával megszervezte a Szilvásváradi Erdőüzemi Kirendeltségét, amely 1920-tól mintegy fél évtizeden át az uradalomtól megvásárolt 78.000 köbméter fát dolgozott fel Fekete-sári talpfaüzemében. A nagy mennyiségű faanyag leszállítását a lóvasút és facsúszda már nem biztosította, ezért a MÁV 1920-21-ben a Tótfalusi vonal végpontjából egy csúcsfordítóval kiágazva megépítette a másfél km hosszú, átlagosan 70 ezrelékes emelkedésű Kukucsó-völgyi vonalat és az ehhez kapcsolódó siklópályát.

 

 

   A nagy emelkedésű vonalszakaszon a gőzmozdonyok kazánbiztonsági szempontból csak “kéménnyel előre” közlekedhettek, ezért a csúcsfordító végpontjánál számukra hurokvágányt képeztek ki a forduláshoz. A kettős vágányú siklópálya 650 méteres hosszúságban épült ki és 200 méteres szintkülönbséget hidalt át, átlagos emelkedése 400 ezrelék volt. Alépítménye megegyezett az erdei vasútra vonatkozó előírásokkal. A felépítmény 4,8 méteres koronaszélességű ágyazatát sűrűn bevert cölöpökkel biztosították lecsúszás ellen. A kötélfordító fékszerkezetet a felső állomáson épült gépházban helyezték el. A siklópálya gravitációs elven működött, azaz a lefelé közlekedő rakott kocsi felhúzta az üres társát. Berendezéseit a Roessemann és Kühnemann Rt. Szállította. Üzemengedélyét 1921. január 27-én, öt évre adta ki a kereskedelmi miniszter. A sikló 8 km/órás megengedett legnagyobb sebességgel közlekedhetett, indítása csak az alsó és felső állomás közötti telefonvonalon történt értekezés után történhetett. A vonókötél hatszoros túlbiztosítással üzemelt, és az olykor bekövetkezett megcsúszásos esetek ellenére sem szakadt el az évtizedek során.

   Az alsó vonalak, valamint a sikló 760 mm-es nyomtávval épültek, de a fennsíki vasút továbbra is 600 mm-es nyomtávon üzemelt. A lovakat két gőzmozdony váltotta fel. Nyomvonalát tekintve a mai erdészeti műút mellett folyamatosan emelkedve vezetett, áthaladt az Olasz kapun, mely abban az időben még Pallavicini Alfonz kapuja néven volt ismert. Az átvágás után a vonal derékszögben jobbra fordult, kerülgetve a fennsíkra oly jellegzetes töbröket. Fekete-sár után érte el a 890 méteres legnagyobb magasságát. Innen folyamatosan lefelé vezetett, a ma is Őserdőnek nevezett területig. A fakitermelési helyekre ideiglenes kiágazásokat, helyi nevén bajuszokat építettek. A siklón csak az ide rendszeresített két pőrekocsi közlekedhetett, tehát a felső és az alsó állomásokon is át kellet rakodni a faanyagot. Ennek megkönnyítésére rámpa és acélszerkezetű bakdaruk szolgáltak, melyeknek betonalapjai az alsó állomáson a mai napig megtalálhatóak.

 

 

   Az államosítás után 1948-ban Jáhn Rezső és Palócz József erdőmérnökök irányításával a fennsíki 600 mm-es nyomtávolságú szakaszt 760 mm-esre építették át. A régi leírások ugyan átépítést említenek, de gyakorlatilag más nyomvonalon új vasút épült. Ez már nem vezetett át Olasz kapun, hanem előtte balra elfordulva Hármaskút és Csurgókút határában kanyarogva Bánkút közelében a Csalánosnak nevezett területnél, 875 méter magasságban ért véget. A vonal enyhén ugyan, de végig emelkedett, így a sikló felé közlekedő szerelvény mozdony nélkül, gravitáció segítségével is legurult.

   Az új vasúton dízelvontatás volt, egy kéttengelyes zöld bányamozdony dolgozott a vonalon. A siklón ekkor már a kisvasút kocsijai közlekedtek, tehát a faáru átrakás nélkül vonatozott a fennsíki fakitermelő helyekről a szilvásváradi fatelepre. A sikló gépházának fa épületét elbontották és a ma is látható téglaépület emelték a helyére. A gépházat felszerelték egy MIA típusú egyhengeres motorral, mely kapcsolható fogaskerék áttétel segítségével a kötéldobot hajtotta. Szerepe a vízszintes végpontokon álló kocsik megindításában volt.

   Bár az egységes nyomtávnak köszönhetően a szállítási teljesítmény megkétszereződött, 1949-ben a fennsíki feltáró út építése is megkezdődött. Az utat 1953-ban nyitották meg, ezzel megindult a fennsíki faanyag tehergépkocsikkal való leszállítása. Ennek ellenére a vasúton szállított faanyag mennyisége továbbra is jelentős volt, és a következő években tovább emelkedett. Az 1960-as évek elején mind több faanyagot szállító teherautót alkalmaztak. Ekkor már érezhetően csökkent a vasútüzem kihasználtsága. Az évtized közepén az alsó vonalszakaszokon is dízelvontatásra tértek át, 1966-ban a gőzösök végleg leálltak.

   1967-ben a mészüzem beszüntette a termelést, a fennsíki fát is ebben az évben fuvarozta utoljára a kisvasút. A munka nélkül maradt vasútüzem fennmaradását ettől kezdve egyetlen feltételhez, az utasforgalom növekedéséhez kötötték.

 

 

1967. novemberében közlekedett a vasúton az utolsó kőszállítmány. Ennek a hónapnak a forgalma 2.412 tonna kő és 638 utas volt. Ezután a felső vasutat és a Szalajka elágazás–Siklópálya vonalat felszedték. A siklót mint műszaki emléket megőrizték, a gépházat szépen rendbe hozták. Az idő múlásával a síneket azonban ellopták, nyáron a sikló környékét pedig felveri a gaz.

— Bükki Magazin —

Ennyien olvasták: 366
szilvásváradi kisvasút
0 Kommet
0
FacebookPinterestTumblrRedditStumbleuponWhatsappEmail
bkadmin

előző poszt
Szilvásváradi Állami Erdei Vasút (SZÁEV) története 1. rész
következő poszt
Már a mohát is lopják

Ez is érdekelhet még..

Jelek az erdőben

2025.03.04.

Hiába szépek a szökőkútszerű karsztforrások, ezek az erdőpusztulás...

2024.07.15.

A vadmacska lett az Év emlőse

2024.01.23.

Üvegmúzeum a Bükkben

2024.01.05.

A geomágneses viharok eltéríthetik a vonuló madarakat

2024.01.01.

Hazánk nagyvadjai: A vaddisznó

2023.12.29.

Ma van az év legrövidebb napja és a...

2023.12.21.

A bükki ősemberek nyomában

2023.12.14.

Jönnek a Geminidák

2023.12.13.

Az állattartók figyelmébe: Beköszöntött a hideg

2023.11.23.

Szólj hozzá Te is! Mégsem válaszolok

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Keress minket a Facebookon!

Facebook

Lebújabbak

  • Brutális hidegek is jöhetnek

    2025.03.09.
  • Hímek a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai

    2025.03.07.
  • Tűzoltók a Civil Háznál

    2025.03.07.
  • Megszülettek az első vadmalacok

    2025.03.05.
  • Jelek az erdőben

    2025.03.04.

Kategóriák

  • A Bükk kincsei (38)
  • Állatvilág (17)
  • Blog (31)
  • Bükki túrák (20)
  • Bükki Vándor (1)
  • Egészség (5)
  • Előzetes (1)
  • Erdei séták (1)
  • Hírek (43)
  • Itt jártunk (16)
  • Kiemelt (13)
  • Klímaváltozás (1)
  • Közlemények (2)
  • Magazin (1)
  • Természetjáró (16)
  • Természetvédelem (17)
  • Tudástár (47)
  • Túraterápia (2)
  • Videók (2)

Archívum

Legutóbbi hozzászólások

Nincs megjeleníthető bejegyzés.

Legnépszerűbb

  • 1

    Medvetámadás Ózdon

    2025.02.05.
  • 2

    Hiába szépek a szökőkútszerű karsztforrások, ezek az erdőpusztulás jelei

    2024.07.15.
  • 3

    Jelek az erdőben

    2025.03.04.
  • 4

    Király-kút, a középkori királyok kedvenc ivóhelye

    2020.04.29.
  • 5

    Megkóstolnád az erdőt?

    2024.07.31.
  • KEZDŐLAP
  • Rólunk
  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Sütik – Cookies
  • Adatvédelmi és adatkezelési tájékoztató
  • Szerzői jogok

Legújabbak

  • Brutális hidegek is jöhetnek

    2025.03.09.
  • Hímek a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai

    2025.03.07.
  • Tűzoltók a Civil Háznál

    2025.03.07.

Belépés / Regisztráció

Elfelejtett jelszó?

Belépés itt

BÜKKI MAGAZIN

Tarts velünk, és fedezd fel a Bükk-hegység csodálatos tájait!

Facebook Twitter Instagram Pinterest Youtube Snapchat Vimeo

Galériák

Fuji-2-333 Fuji-2-334 Fuji-2-332 PYKU6pTI qiiWXw15 tQd2hqgp pTT4VO9Y LpswMUvH Pm6jL7jL

Cimkék

blog Bél-kő Bélapátfalva Bükk Bükk-fennsík Bükk-hegység Bükki Nemzeti Park bükki túrák Bükkszentkereszt Dobra-tető erdő erdőirtás Fehér-kő globális felmelegedés hideg Hámori-tó hőség Karácsony kilátó klímaváltozás kutyák Lillafüred Magas-Tátra medve olvadás Pogányvár progla Szalajka-völgy Szeleta-barlang személyes Szilvásvárad tarvágás természetkárosítás természetvédelem töbör Töröksánc Túraterápia túravezető túrázás túrázás télen Uppony vaddisznó állatvilág óbükk ősz
Live visitors
215
1961
Visitors Today
2051468
Total
Visitors

@2018 - Minden jog fenntartva. Design: Drophost.hu DROPHOST

Ez a weboldal cookie-kat használ annak biztosítására, hogy Önnek a lehető legjobb élményt nyújtsa honlapunkon. A sütikről bővebben itt olvashat. Elfogadom További információk, adatkezelési tájékoztató, felhasználási feltételek
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.