BÜKKI MAGAZIN
  • FŐOLDAL
  • Magazin
  • A BÜKK
    • BÜKKI TÚRÁK
    • ESEMÉNYEK
  • BÜKKVIDÉK
    • PROGRAMOK
    • TURIZMUS
      • VENDÉGLÁTÁS
      • SZÁLLÁSHELYEK
    • BÜKKI TERMÉKEK
    • TELEPÜLÉSEK
    • Infók
  • KAPCSOLAT
BÜKKI MAGAZIN
  • FŐOLDAL
  • Magazin
  • A BÜKK
    • BÜKKI TÚRÁK
    • ESEMÉNYEK
  • BÜKKVIDÉK
    • PROGRAMOK
    • TURIZMUS
      • VENDÉGLÁTÁS
      • SZÁLLÁSHELYEK
    • BÜKKI TERMÉKEK
    • TELEPÜLÉSEK
    • Infók
  • KAPCSOLAT
Tudástár

Szilvásváradi Állami Erdei Vasút (SZÁEV) története 1. rész

tőle bkadmin 2023.05.18.
2023.05.18.

A kezdetektől az I. világháborúig.

   Az Eger-Putnok helyiérdekű vasút megépítése tette lehetővé a Bükk hegység nagy terjedelmű, részben még őserdeinek kihasználását. A racionális erdőkihasználás pedig megkívánta olyan infrastruktúra kiépítését, melyek az aránylag nagy tömegeket akadálytalanul, gyorsan és olcsón juttatják el a termelési helyről a fogyasztó piacához vivő vasutak állomásaihoz.

   Ez vezette lovag Wessely Károly szilvásváradi földbirtokost azon elhatározásához, hogy az uradalmához tartozó Szilvásvárad és Nagyvisnyó határában fekvő erdőségeit keskeny nyomtávú erdei vasutakkal hálózza be.

   A történet 1908-ban kezdődött, mely év július 29-én a közigazgatási bejárás alkalmával az erre a célra alakult bizottság az engedélyezési, az építési és üzemeltetési feltételeket tárgyalta meg. Az építési feltételek egyfelől a normál nyomtávolságú iparvágány, másfelől a kisvasút építésével kapcsolatos megkötéseket rögzítették. Az erdei vasút vonalain, a gőzüzemű részeken legalább 12 kg-os, a lóvontatású vonalszakaszokon 7 kg-os acélsínek használatát írták elő. A 12×16 cm-es talpfák tölgy- vagy bükkfából, illetve vörösfenyőből készültek, és azokat 1,8 m széles, a talpfák alatt legalább 20 cm mély kavicságyba fektették. Az útátjáróknál vezetősíneket, vagy keményfából faragott vezérgerendákat alkalmaztak. Az engedélyezés egyik szigorú, 20%-os bírsághoz kötött feltétele volt, hogy a vasutat a hazai ipar termékeinek felhasználásával kell megépíteni és a járművek mellett a többi forgalmi eszközt is a hazai forrásból kellett beszerezni.

   Gőzüzeműre épült a Szilvásvárad – Tótfalus vonalszakasz, 4 km hosszban. A vonal vége és a fennsíkon épült lóvasút közötti 300 méteres szintkülönbséget a Róna-bükk oldalában épült facsúszda hidalta át. A közigazgatási bizottság szóban megadott építési és üzemeltetési engedélyét a kereskedelmi miniszter 1909. január 15-én erősítette meg. A mozdonyok által vontatott szerelvények legnagyobb sebessége óránként 15 km volt. Meghatározták a sötétben való közlekedés feltételeit, a követési távolságot, fékezettséget.

   A szalajkai vonal építésének időpontja nem ismert, a következő adat a Magyar Általános Kőszénbánya Rt. Által az Istállós-kő oldalában nyitott bányájához kapcsolódik, mely 1920-ban kezdte meg működését. Az itt kitermelt követ kötélpályán szállították le a mai végállomás helyén lévő rakodóra. A vasútvonal a szalajkai rakodótól továbbépült az onnan két kilométernyire nyitott Mária-bányáig. A leszállított mészkövet a szilvásváradi fatelep mellett létesített mészégető kemencékben dolgozták fel. 1912-ben a terület új tulajdonosa őrgróf Pallavicini Alfonz lett.

— Bükki Magazin —

Ennyien olvasták: 431
szilvásváradi kisvasút
0 Kommet
0
FacebookPinterestTumblrRedditStumbleuponWhatsappEmail
bkadmin

előző poszt
Várak a Bükkben – Cserépvár
következő poszt
Szilvásváradi Állami Erdei Vasút (SZÁEV) története 2. rész

Ez is érdekelhet még..

Jelek az erdőben

2025.03.04.

Hiába szépek a szökőkútszerű karsztforrások, ezek az erdőpusztulás...

2024.07.15.

A vadmacska lett az Év emlőse

2024.01.23.

Üvegmúzeum a Bükkben

2024.01.05.

A geomágneses viharok eltéríthetik a vonuló madarakat

2024.01.01.

Hazánk nagyvadjai: A vaddisznó

2023.12.29.

Ma van az év legrövidebb napja és a...

2023.12.21.

A bükki ősemberek nyomában

2023.12.14.

Jönnek a Geminidák

2023.12.13.

Az állattartók figyelmébe: Beköszöntött a hideg

2023.11.23.

Szólj hozzá Te is! Mégsem válaszolok

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Keress minket a Facebookon!

Facebook

Lebújabbak

  • Brutális hidegek is jöhetnek

    2025.03.09.
  • Hímek a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai

    2025.03.07.
  • Tűzoltók a Civil Háznál

    2025.03.07.
  • Megszülettek az első vadmalacok

    2025.03.05.
  • Jelek az erdőben

    2025.03.04.

Kategóriák

  • A Bükk kincsei (38)
  • Állatvilág (17)
  • Blog (31)
  • Bükki túrák (20)
  • Bükki Vándor (1)
  • Egészség (5)
  • Előzetes (1)
  • Erdei séták (1)
  • Hírek (43)
  • Itt jártunk (16)
  • Kiemelt (13)
  • Klímaváltozás (1)
  • Közlemények (2)
  • Magazin (1)
  • Természetjáró (16)
  • Természetvédelem (17)
  • Tudástár (47)
  • Túraterápia (2)
  • Videók (2)

Archívum

Legutóbbi hozzászólások

Nincs megjeleníthető bejegyzés.

Legnépszerűbb

  • 1

    Medvetámadás Ózdon

    2025.02.05.
  • 2

    Hiába szépek a szökőkútszerű karsztforrások, ezek az erdőpusztulás jelei

    2024.07.15.
  • 3

    Jelek az erdőben

    2025.03.04.
  • 4

    Király-kút, a középkori királyok kedvenc ivóhelye

    2020.04.29.
  • 5

    Megkóstolnád az erdőt?

    2024.07.31.
  • KEZDŐLAP
  • Rólunk
  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Sütik – Cookies
  • Adatvédelmi és adatkezelési tájékoztató
  • Szerzői jogok

Legújabbak

  • Brutális hidegek is jöhetnek

    2025.03.09.
  • Hímek a Nyíregyházi Állatpark jegesmedvebocsai

    2025.03.07.
  • Tűzoltók a Civil Háznál

    2025.03.07.

Belépés / Regisztráció

Elfelejtett jelszó?

Belépés itt

BÜKKI MAGAZIN

Tarts velünk, és fedezd fel a Bükk-hegység csodálatos tájait!

Facebook Twitter Instagram Pinterest Youtube Snapchat Vimeo

Galériák

Fuji-2-333 Fuji-2-334 Fuji-2-332 PYKU6pTI qiiWXw15 tQd2hqgp pTT4VO9Y LpswMUvH Pm6jL7jL

Cimkék

blog Bél-kő Bélapátfalva Bükk Bükk-fennsík Bükk-hegység Bükki Nemzeti Park bükki túrák Bükkszentkereszt Dobra-tető erdő erdőirtás Fehér-kő globális felmelegedés hideg Hámori-tó hőség Karácsony kilátó klímaváltozás kutyák Lillafüred Magas-Tátra medve olvadás Pogányvár progla Szalajka-völgy Szeleta-barlang személyes Szilvásvárad tarvágás természetkárosítás természetvédelem töbör Töröksánc Túraterápia túravezető túrázás túrázás télen Uppony vaddisznó állatvilág óbükk ősz
Live visitors
205
282
Visitors Today
2051934
Total
Visitors

@2018 - Minden jog fenntartva. Design: Drophost.hu DROPHOST

Ez a weboldal cookie-kat használ annak biztosítására, hogy Önnek a lehető legjobb élményt nyújtsa honlapunkon. A sütikről bővebben itt olvashat. Elfogadom További információk, adatkezelési tájékoztató, felhasználási feltételek
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.